Audio-formater

Optagetid i timer
SD RAM-kort 16 GB 32 GB 64 GB 128 GB
WAV, 24 bit/96 kHz 7 15 30 60
WAV, 24 bit/44,1 kHz 15 32 65 130
WAV, 16 bit/44,1 kHz 23 48 98 196
MP3, 16 bit/320 kbps 104 208 416 532
MP3, 16 bit/192 kbps 184 369 738 1476
MP3, 16 bit/128 kbps 264 528 1056 2112
Video 1920x1080, 16 bit/44,1 kHz 2:20 4:40 9:20 18:40
Video 1280x720, 16 bit/44,1 kHz 4 8 16 32
Video 640x480, 16 bit/24 kHz 10 20 40 80

 
Optageformat

44.1 kHz og 16-bit: De fleste har størst glæde af at optage i 44.1 kHz og 16-bit. Det kaldes også populært for CD-kvalitet. Evt. kan 48 kHz bruges, da det er meget udbredt til video.
Til specielle formål kan man vælge at gå op i 96 kHz og 24-bit.
96 kHz bør bruges med varsomhed, mens 24-bit stort set altid er en fordel, da dynamikområdet udvides voldsomt, og ofte kan man derfor optage ved en lavere lydstyrke i dB og stadig komme hjem med en fin optagelse. Det giver bedre optagelser, men fylder også noget mere, som man kan se ovenfor.
De ekstra bit er gode at have, hvis man vil bearbejde lyden med effekter som fx rumklang. Jo mere, man vil ændre på selve lyden (ikke klippe-klistre, de kræver ingen ekstra kvalitet), desto højere kvalitet bør man have i udgangspunktet, for at slutproduktet ikke skal ende med at være af lavere kvalitet end CD-kvalitet. Der skal være noget at give af undervejs i processen, da næsten al ændring af lyden forringer den i mere eller mindre grad.

FLAC-formatet fylder mellem 30-60% mindre end WAV. Det er et komprimeret format, men uden det kvalitetstab, der er i MP3 og AAC.

MP3-formaterne kan man vælge, hvis der skal laves en meget lang optagelse, og der er for lidt RAM i optageren. Eller hvis slutresultatet alligevel skal udgives på nettet i en MP3-kvalitet.
Hvis du fra starten ved, at optagelsen skal ligges på nettet i 128 kbps, så kan du godt lave optagelsen i 128 kbps, men kun hvis der ikke skal laves andet ved den end klippes lidt. Hver gang du henter en MP3-optagelse ind i et lydredigeringsprogram og gemmer igen i MP3, vil der gå noget af kvaliteten tabt. Når du åbner en MP3-fil i et redigeringsprogram, skal det altid internt i programmet laves om til alm. WAV for at kunne bearbejdes. Når du har redigeret i optagelsen kan du gemme resultatet i fx MP3 128 kbps, men gem originalen i WAV.
Derfor anbefaler vi som udgangspunkt, at du optager i alm. WAV-format i 44.1 kHz og 24-bit.
Hvis du vil optage i MP3 bare for at spare plads, så vælg i det mindste en kvalitet, som er nogenlunde god. Personligt kan jeg ikke høre forskel ved 196 kbps. Ved 160 kbps er jeg i tvivl.
MP3 i 196-320 kbs
kan næppe skelnes fra en WAV-optagelse, men det er en smule mere omstændeligt at redigere MP3-filer, da de skal konverteres til WAV, før de kan redigeres. Hver konvertering degraderer kvaliteten.

Filstørrelsen for lydoptagelser kan maximalt være 2 GB for WAV og 4 GB for MP3. Videofiler kan max. være 4 GB. Når den maximale filstørrelse er nået, afsluttes og lukkes filen og optagelsen fortsætter i en ny fil.

Her er de maximale optagetider for de forskellige filtyper:

Maximal optagetid i timer i forhold til max. filstørrelse
  24 bit/96 kHz 16 bit/44,1 kHz 320 kbsp 256 kbps 128 kbps
WAV 0:55 3      
MP3     26 32 63
1920x1080 0:30 0:35      
1280x720 0:45 1      
640x480     2 2 2

Video

Zoom's kombinerede video- og lydoptagere har velfortjent fået megen ros for deres gode, indbyggede mikrofoner. Det var noget, musikerne havde savnet.
Videooptagere har en forholdsvis kort batteritid.
Vi sælger ikke længere Zoom's optagere, da tyske Thomann sælger dem til under vores indkøbspris.

Billedkvalitet

Zoom's video-/lydoptagere optager i formater op til fuld HD, som er 1920x1080. Desværre har de ikke optisk zoom.
Ingen seriøs still-billed fotograf ville så meget som overveje at bruge digital zoom.
Det ser dog lidt anderledes ud med video, da meget få vil kunne lave en beskæring af en optagelse i en senere redigering på computer. Derfor laves beskæringen under optagelsen.

Billede og lyd på samme tid

Der er et indbygget paradoks i at ville optage lyd og billede med det samme apparat.
En professionel optagesituation ville bestå af et (eller flere) videokamera og en eller flere separate mikrofoner. Optagerne fra Zoom integrerer begge dele i samme apparat, hvilket giver nogle problemer, som man skal kende, for at kunne tage delvist højde for dem.

Forestil dig, at du vil have den perfekte lydoptagelse af en guitar. Så skal afstanden mellem guitar og optager være omkring 0,5 meter.
Det vil give dig store problemer, hvis du også samtidig vil filme guitaristen. Trækker du optageren ud på 1,5 meter, for at få det bedste billede af musikeren, så får du en ringere lydoptagelse med mere baggrundsstøj og rumklang.
Bedst er det at bruge en løs mikrofon, og det kan man netop med Zoom's optagere, hvilket giver dig større frihed til at placere kameraet bedst muligt.

Tilbage til digitale optagere